Een logo dat mooi én handig is in de omgang

‘Moet dit vliegdekschip per se in je folder, kan het niet gewoon als tekst?’

Nu ben ik best een flexibele, meedenkende vormgever. Er zijn vaak genoeg dingetjes die ik minder mooi vind maar waar ik niks van zeg, omdat ze de klant aan het hart gaan, daar moet je niet altijd aankomen. Zoals zo’n kitcherig beeldje op de schoorsteenmantel die je ooit gekregen hebt van een dierbare. Zo’n beeldje gooi je als interieur-stylist ook niet in de prullenbak omdat je het niet vindt passen in het ontworpen interieur. Al kun je het er natuurlijk altijd over hebben. Of de lelijke dingen een mooi plekje geven, ergens is dat ook weer de kunst van het vak.

Met het vliegdekschip bedoelde ik een logo op een wat onhandig formaat wat in een folder geplaatst moest worden. Het neemt onnodig veel ruimte in. Coaches en therapeuten kunnen er vaak niet omheen en moeten vaak vermelden bij welke beroepsverenigingen of organisaties ze zijn aangesloten dus één of meerdere logo’s is onvermijdelijk.

Nu zijn niet alle logo’s lelijk of onhandig maar toch zie ik vaak dat er niet nagedacht is over het formaat, de functie en leesbaarheid van een logo en dat vind ik jammer en zonde en het is vrij eenvoudig te voorkomen. Het enige wat je hoeft te doen is je gebruiker voorop stellen. Maak je uithangbord zo prettig mogelijk in de omgang oftewel:

Bedenk waar je logo gebruikt gaat worden

Het logo van een organisatie, beroepsvereniging of fonds (voor bijv. subsidies) wordt vaak op heel diverse plekken gebruikt. Het speelt meestal vooral een ondersteunende rol: in folders, posters, informatieboekjes, websites (met vaak beperkte mogelijkheden tot gebruik of uploaden van afbeeldingen of logo’s) van leden en gebruikers.

Waar moet je dan aan denken en op letten bij het laten maken van een simpel maar effectief logo-ontwerp?

Denk goed na over een vorm die overal passend is dus niet alleen in je eigen huisstijl. Een logo moet praktisch zijn als het gaat om de ruimte die het inneemt. Hoe breder of hoe langer, hoe meer ruimte het kost, hoe onhandiger het is:

    • – Beperk je tot twee kleuren, daarmee vergroot je de kans dat het tot z’n recht blijft komen, ook in combinatie met andere huisstijlen. (Denk nog even aan die ondersteunende rol)

– Hou het een leesbaar beeld. Je hoeft niet alles wat je bent en waar je voor staat in een beeld te proppen. Herkenbaarheid en of het prettig leesbaar is, is belangrijker.

– Laat een zwart-wit-variant maken

– Ben je een beroepsvereniging, fonds of organisatie, maak het je leden of gebruikers makkelijk: Zorg dat je een zip met daarin je logo in hoge kwaliteit (het liefst een PDF) en formaten voor web/social media beschikbaar hebt als download op je website.

2 Reacties

Helder! Nog een tip: zet je logo op briefpapier niet in de linker bovenhoek, daar gaat vaak een nietje doorheen.
En gebruik pms kleuren en niet bepaalde percentages want dat gaat altijd fout bij de drukker is mijn ervaring!

Reply

Plaats een reactie

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd. Velden met een * zijn verplicht.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.